Aki saját appot szeretne a piacra dobni, valószínűleg a kutatással, keresgéléssel kezdi. Az interneten több olyan “dobozos” megoldást találni, ami talán olcsónak és gyorsnak tűnik. De miért választják mégis sokan a látszólag költségesebb egyedi fejlesztést? Mert nem biztos, hogy az egyszerű és olcsóbb megoldás a kifizetődő.

Egy egyedi applikáció a vállalkozásod profiljára, az üzleti céljaid elérésére lesz szabva, ezért csak azokért a funkciókért fizetsz, amire szükséged van. Viszont azoknak megfelelően kell működniük. A tervezés, tesztelés és publikálás nagyjából kétszer annyi időt vesz el, mint maga a fejlesztés.

Még mielőtt belecsapnánk a kódolásba

Funkcionális specifikáció 

A nulladik lépés a pontos specifikáció. A funkcionális IT specifikáció pontos képet ad a fejlesztendő applikáció funkcióiról és működéséről. Ez azért nagyon fontos, hogy a megrendelő és a fejlesztő cég is értse, hogy milyen funkciók lesznek az alkalmazásban. Egy jól megírt specifikáció jelentősen megkönnyíti a fejlesztők számára a munkát, ezáltal csökkentve a plusz köröket.

UI és UX design 

Miután elkészült a fenti váz, elkezdődik a UI design (user interface, vagyis felhasználói felület) és a UX design (user experience, vagyis felhasználói élmény) elkészítése.

Valószínűleg fogsz olyan megoldásokkal találkozni, amelyeket a “dobozos” appok is használnak, ami annak köszönhető, hogy felhasználóként bizonyos mintákat követünk (pl. oldalnavigáció, kijelölés, gombok stb.). Viszont egy egyedi applikáció teljesen személyre szabható, ezért szinte bármi megvalósítható, korlátozások nélkül.

Publikálás előtti teendők

A tesztelés több lépésben zajlik. Bizonyos funkciókat már fejlesztés közben tesztelünk, aztán jön a demo verzió. A tesztelést minimum két személy, de sok esetben még ennél is többen végzik. Mire eljutunk a demo verzióig, már szinte minden funkciót tudunk tesztelni, a regisztrációtól egészen a vásárlásig. 

Ezek mind kihagyhatatlanok, hiszen a cél, hogy egy jól működő alkalmazást publikáljunk az alkalmazásboltokban. 

A tesztelés során a felhasználói hibalehetőségekre is gondolni kell. Mi történik, ha valaki rosszul írja be a kuponkódot? Vagy esetleg a rendszer értelmezi rosszul, és olyan esetben is elfogadja, amikor nem kellene? Mi történik elgépelés esetén? A tesztelő csapatnak ezeket a szcenáriókon mind végig kell mennie.

Végre publikáljuk az appot!

Nagyon sok folyamatra volt szükség, mire eljutottunk idáig. Azonban a publikálás sem egyenlő két gombnyomással, nagyjából fél napot vesz igénybe.

Ha a publikálást követően szeretnél valamit módosítani, az is megoldható, viszont egy nagyjából 20-30 perces fejlesztés esetén (pl. átszínezünk egy gombot) is számolni kell azzal, hogy ismét 3-4 óra, mire az éles lesz. Az ilyen esetekben az időt többnyire a projekt megnyitása, módosítása, mentése, feltöltése viszi el, és nem az, hogy a gombot a megfelelő színre színezze a fejlesztő.

 

A fentiekből látható tehát, hogy az app fejlesztésnél nem csak egy feladatra kell koncentrálni, vagyis a konkrét kódolásra, és nem egy ember dolgozik rajta, hanem egy egész csapat, kezdve a projektmenedzsertől, egészen a grafikusokig és designerekig.

Természetesen mindig meg lehet valósítani gyorsabban az app fejlesztést, de csak akkor, ha valamelyik lépést kihagyjuk vagy lerövidítjük, ami erősen a minőség rovására mehet.