Reszponzív a weboldalam. Minek nekem applikáció?
Az ma már mindenki számára egyértelmű, hogy bármilyen digitális tervezésről is van szó, a mobile first gondolkodást kell szem előtt tartani. Ugyanis a legtöbb iparágról elmondható, hogy a felhasználók 70 százaléka mobilról látogat weboldalakat, csupán néhány kivétel létezik, de az is inkább B2B területen. De valóban szükséges rögtön appot is fejleszteni, vagy elegendő, ha van egy reszponzív weboldalunk? A kérdés árnyaltabb, ezért most körbejárjuk, hogy milyen előnyei és hátrányai vannak a két megoldásnak.
A weboldal mindenki számára elérhető, de…
Rögtön egy olyan szemponttal indítunk, ami a reszponzív weboldal előnyei közé sorolható. Ugyanis ahhoz, hogy valaki több információhoz jusson hozzá a vállalkozásod kapcsán, valóban elegendő egy weboldal. A felhasználóknak nem szükséges appot letölteni a telefonjukra, majd regisztrálni, elegendő bepötyögni a weboldalad címét.
Hátránya, hogy ebben az esetben nem számíthatsz óriási elköteleződésre (engagement-re), szemben az applikációval, ahol többféle módszerrel ösztönözheted bevonódásra a felhasználókat. Ezen kívül jóval kevesebb adat kerül a birtokodba, ami a vállalkozásodat segítené.
Felhasználói élmény
Bár a reszponzív weboldalakkal és az appokkal is növelhető a felhasználói élmény, ez utóbbi sokkal több teret enged a felhasználói élmény növelésére. A mobilalkalmazás tervezése sokkal felhasználóbarátabb, ugyanis egy adott platformra készül, illetve jobban alkalmazkodik a különböző telefonok képernyőméreteihez. Nem szabad elmenni azon tény mellett sem, hogy a képek, videók gyorsabban töltődnek be, hiszen egy alkalmazás kevesebb mobiladatot használ, mint egy weboldal.
Offline mód
Számos alkalmazás teszi lehetővé, hogy bizonyos funkciók internet nélkül is elérhetők legyenek a felhasználók számára. Ugyanez a weboldalakról nem mondható el. Jó példa erre a Spotify, amely lehetővé teszi, hogy offline is hallgathassuk a kedvenc zenéinket mondjuk egy hosszú repülőút során vagy olyan helyszíneken, ahol még a mobilinternet sem működik.
Push értesítések vs. hírlevél
Hogyan kommunikálsz a felhasználókkal a különböző platformokon? Ha weboldalad van, akkor küldhetsz ki hírlevelet a feliratkozóknak. Viszont ehhez nélkülözhetetlen egy adatbázis megléte. Hogyan gyűjthetsz hírlevél adatbázist? Két módszer létezik erre: nagyon jó tartalmakat kínálsz, és nem sajnálod a pénzt hirdetésekre, vagy adatbázist vásárolsz, ami még ennél is több pénzedbe fog kerülni. A harmadik opció, hogy megvárod, amíg szépen lassan gyűlik az adatbázisod, és a weboldalad minden látható felületén megpróbálod meggyőzni az embereket, hogy feliratkozzanak. Ráadásul egy hírlevél összeállítása folyamatos erőfeszítést igényel, hogy érdekes tartalmakkal töltsd meg.
Mi a hírlevél alternatívája az appon?
A push értesítések! A hírlevéllel ellentétben erre nem szükséges külön feliratkozni, hiszen a letöltők automatikusan megkapják az értesítéseket, kivéve ha nagyon zavarja őket. Továbbá arra sincs szükség, hogy állandóan azon fáradozz, milyen tartalmakat kínálj, elegendő rövid és lényegre törő üzeneteket küldeni, ami hasznos információval szolgál. Természetesen hosszú és informatív cikkeket is feltölthetsz az appodba, de ez abszolút témától függ.
A push értesítéseket könnyebb személyre szabni, hiszen az appban történő regisztráció során, illetve felhasználói szokások alapján rengeteg információhoz jutsz hozzá.
Nézzünk erre egy egyszerű példát: ha webshopod van, tegyük fel ruházati cikkeket árulsz, akkor valószínűleg küldesz hírlevelet a legújabb kollekcióról, leárazásokról, és hasonló témákról. Ha appon keresztül árulod a termékeidet, akkor egyértelműen látszik, hogy adott felhasználó milyen termékeket szokott megtekinteni, amelyeket akár a kedvenceibe is elment. Elegendő egy automatikus push notification beállítás, így amikor akciós az adott termék, egyből értesül róla a felhasználó.
Okostelefon funkciók elérése
A weboldalakkal ellentétben az applikációk képesek használni az okostelefonok funkcióit. Ezeket természetesen engedélyezni kell, és eldönthetjük, hogy egyszeri alkalommal szeretnénk, hogy az app elérje a funkciókat, vagy állandó jogosultságot adunk neki. Ilyen például a mikrofon, kamera, GPS, galéria, névjegyek stb. Ezáltal az app használata leegyszerűsíti a felhasználók mindennapjait, amiért tulajdonképpen letöltötték.
Mely esetekben nem szükséges appot fejleszteni?
Ha nem online szerzed a bevételeidet, nem célod a közösségépítés, nem küldesz hírlevelet, és a weboldaladra is csupán leíró tartalmakat tudsz feltölteni, akkor nem feltétlenül szükséges appot fejleszteni. Ebben az esetben elegendő egy reszponzív weboldal.
Nem célunk, hogy mindenkit meggyőzzünk arról, hogy appot kell fejlesztenie, de tény, hogy számos területen az applikáció növeli a hatékonyságot és a bevételeket. Ezen kívül remek eszköz a márkaépítésre, közösségépítésre, tehát rövid – és hosszú távon is remek üzleti befektetésnek és marketing eszköznek számít.
Amennyiben te is egy profi appot szeretnél, amely támogatja a vállalkozásod céljait, keress minket bizalommal!