Bizonyára te is gyakran szembesültél már olyan helyzettel, amikor applikáció frissítés után megváltozott az app külseje vagy funkciói. Felhasználói szemmel nézve nem mindig értjük, és valljuk be, nem is az a fontos, hogy teljesen megértsük az okokat, hiszen ilyenkor azt keressük, hogy miben lett jobb az adott alkalmazás, mennyivel könnyebb kezelni és átlátni.

Viszont applikáció tulajdonosként vagy fejlesztőként nagyon fontos ráérezni arra, hogy mikor szükséges egy “kis felújítást” végezni. Cikkünkben két módszert mutatunk be, mindkettő más oldalról közelíti meg a témát: a refaktorálás és a rabranding.

Miért fontos a refaktorálás?

A refaktorálás a kód átszervezését vagy újraírását jelenti anélkül, hogy a program külső viselkedése vagy funkcionalitása megváltozna. Az ilyen jellegű módosítások célja a kód minőségének javítása, karbantarthatóságának növelése, a hibák számának csökkentése és a fejlesztési sebesség növelése. Tehát nem a nulláról kezdjük felépíteni az appot, hanem a meglévő kódot javítjuk fel.

Milyen helyzetekben érdemes alkalmazni?

  • Kód tisztítása: Az ismétlődő kódrészletek eltávolítása, nem használt változók törlése.
  • Függvények és osztályok átszervezése: Nagy és bonyolult függvények kisebb, könnyebben kezelhető részekre bontása, osztályok újrastruktúrálása a jobb érthetőség érdekében.
  • Optimalizálás: A teljesítmény javítása érdekében a kód átszervezése, például az adatbázis-lekérdezések optimalizálása vagy a memóriahasználat csökkentése.
  • Tesztelhetőség növelése: A kód átszervezése annak érdekében, hogy könnyebben lehessen automatizált teszteket írni hozzá.
  • Felhasználói igények: Ha a jelenlegi rendszer megfelel a felhasználók igényeinek, de technikai problémái vannak, például magas az összeomlási arány vagy lassú a teljesítmény, akkor a refaktorálás jó megoldás lehet.

Rebranding, a látható változás

A fenti fogalommal ellentétben, a rebranding, vagyis újramárkázás (de inkább maradjunk az angolnál), szabad szemmel is érzékelhető változtatásokat jelent. Legyen szó új megjelenésről, új névről vagy mindkettőről, ezek a változások elengedhetetlenek ahhoz, hogy alkalmazás friss és releváns maradjon a felhasználók számára.

A rebranding során új irányelveket dolgozhatunk ki, új logót tervezhetünk, tökéletes színvilágot választhatunk, finomíthatjuk az alkalmazás felhasználói felületét, az alkalmazás nevet, ikont és az app store képernyőképeit. Majdcsak ezt követően jöhet a nagy bejelentés a közösségi médiában: az alkalmazás új identitást kapott!

A transzparens kommunikáció elengedhetetlen!

Mivel az appod csak akkor lehet sikeres, ha a felhasználók rendszeresen használják is azt, ezért nem szabad figyelmen kívül hagyni a véleményüket, a pontos tájékoztatás kihagyhatatlan. Készítsd fel őket arra, hogy:

  • Mi fog megváltozni: Részletesen ismertesd, hogy milyen konkrét elemek fognak megváltozni (pl. új logó, színvilág, felhasználói felület).
  • Miért fog megváltozni: Magyarázd el, mi áll a változtatások mögött (pl. a márkaértékekhez való igazodás, felhasználói élmény javítása).
  • Mikor történnek ezek a változások: Adj pontos időkeretet, hogy a felhasználók tudják, mikor várhatóak a változások.

Vond be a felhasználókat!

Nem állhatsz meg ott, hogy csupán tájékoztatod a felhasználókat a jövőbeli változásokról. Manapság elvárás a kétirányú kommunikáció, a felhasználói élmény és szemlélet. Viszont ha beépíted a rebranding stratégiádba az alábbi két lépést, máris sokkal jobb fogadtatást kap az appod.

In-app turorialok

Ha az appod működése kicsit is változott, akkor érdemes belső tutorialokat készíteni, ami segíti az alkalmazáson belüli tájékozódást. A felhasználók hozzászoktak a korábbi apphoz, ezért lehet, hogy zavart okozhat, ha valami másképpen működik. Nyújts rövid és egyértelmű utasításokat a zökkenőmentes felhasználói élmény érdekében.

Figyelj az értékelésekre

Mindannyian láttunk már példákat arra vonatkozóan (pl. Twitter – X), hogy milyen egy rossz rebranding-stratégia. Ha a felhasználók nem értik a változtatás lényegét, és a fejlesztők nem reagálnak megfelelően az igényekre, akkor az alkalmazásbolton belüli értékelésen rögtön látszani fog az eredmény. Ez pedig hatással lehet az app láthatóságára, népszerűségére és eredményességére.

Az értékelések követése, és az azokra történő reakció elengedhetetlen, hiszen mindig a felhasználó az első.

 

Előfordulhat, hogy a refaktorálás és a rebranding egy időben történik, de a kettő külön-külön is alkalmazható, hiszen más célt szolgálnak. Reméljük, a hogy a fentiek segítettek megérteni, mikor és miért érdemes használni ezeket a folyamatokat.

Kérdés esetén keresd szakértő csapatunkat bizalommal!

 

Források:

https://indiespring.com/appinsights/when-and-how-to-refactor-your-app/

https://yodelmobile.com/guide-how-to-safeguard-your-app-rebrand/ 

Kép forrása:  Image by freepik