Mi a különbség a B2C és a B2B appok között?
Mielőtt mobil app fejlesztésbe vágnád a fejszéd, kulcsfontosságú, hogy megismerd a potenciális felhasználókat. Már a tervezés korai szakaszában rengeteg döntés áll előtted, legyen szó a UI/UX design-ról, megfelelő tone of voice-ról vagy akár az app nevéről. Mindent a célközönségedre szabva kell előkészíteni.
Nagyon fontos kérdés többek között az is, hogy B2C vagy B2B appot terveznél. Cikkünkben megmutatjuk a különbségeket a két típus között, és tippeket adunk a tervezéshez.
Melyek a B2C appok?
A legtöbb ilyen appot megtalálod az alkalmazásboltokban. Magánszemélyek számára tervezték, és általában céljuk a szórakoztatás, az edukálás vagy az olyan mindennapi tevékenységek egyszerűsítése, mint a számlabefizetés, mobilbank vagy online vásárlás. Ebbe a kategóriába esik például az Airbnb, Uber, Spotify és a H&M.
Mi az a B2B app?
Ahogy a nevük is mutatja, ezek az appok más vállalkozásoknak készülnek. Tipikusan ilyenek a leltárkezelő, az értékesítést támogató, a belső kommunikációs vagy a projektmenedzsment appok. Ha már hallottál a Hootsuite, Monday.com, Trello, MiniCRM vagy Mailchimp appokról, akkor számodra sem ismeretlen a fogalom.
Mi a különbség közöttük?
A B2C appok esetében az egyszerűségre kell törekedni
A magánszemélyeknek kínált alkalmazások tervezésénél az egyszerűségre kell törekedni. Bárki is a célcsoportod, frissen diplomázott jogászok, vagy olvasni tudó, de kisiskolás gyerekek, a felhasználói felületnek tisztán érthetőnek kell lennie, hogy mindenki könnyen megértse és használhassa.
Korábbi cikkünkben is említettük, hogy 2021 első felében a Google Play 3,5 millió letölthető alkalmazással rendelkezett, míg a Play Store 2,2 millióval. Ez azt jelenti, hogy ugyanabban a kategóriában rengeteg alkalmazás verseng egymással, így nagyon sok múlik azon, hogy mennyire képesek befogadni az appodat.
A B2B appok egy specifikus felhasználói csoportnak készültek, akik vélhetően egy szakterület hozzáértői. Valószínűleg már van előzetes tudásuk abban, amire az appodat használni fogják, így biztosan képesek komplexebb platformokat is kezelni. Természetesen itt is érdemes szem előtt tartani az egyszerűséget, viszont mivel az appot munkára használják, a tanulási időszak elmaradhatatlan a felhasználók számára, így ettől nem kell megijedni.
A B2B appoknak nagyobb az egy leadre jutó marketing költsége
Ezen a téren óriási a különbség a B2C és B2B appok között. A B2C appokat ugyanis alkalmazásboltokból töltik le a felhasználók, és általában online hirdetésekből bukkanak rájuk vagy ismerős ajánlása hatására töltik le. Fontos, hogy folyamatosan dolgozz a keresőoptimalizáláson az alkalmazásboltokon belül, és minél több pozitív értékelést gyűjts be. Aktív közösségi média menedzsmentre és online hirdetésekre lesz szükséged. Lényege, hogy minél nagyobb számban érd el a célközönségedet.
A B2B alkalmazások marketingje a lassú víz partot mos elvet követi. Szakmai hitelességet kell felépíteni, amire remek eszköz lehet a kapcsolati háló építése, az újságírókkal történő együttműködés és/vagy egyéb PR aktivitások. A szóbeszéd és az ajánlások itt talán még nagyobb szerepet kapnak, ugyanis el kell érned a vállalatok döntéshozóit, akik valószínűleg nem elsőre fognak kezet rázni veled. Amennyiben üzleti felhasználókat szeretnél elérni, egy jól átgondolt marketing tölcsérre lesz szükséged, ami teljesen rendben van.
Ez azt jelenti, hogy egy B2B app esetében jóval magasabb lesz az egy leadre jutó marketing költséged, viszont cserébe sokkal több egyéni felhasználót nyertél, ha egy vállalatot meggyőztél, mint mondjuk a B2C appok esetében, ahol szinte mindenkit egyesével kell behúznod.
A B2C appokat gyakrabban ajánlott frissíteni
Annak érdekében, hogy folyamatosan fenntartsd az érdeklődést, a B2C appodnak relevánsnak és modernnek kell maradnia, különben egy idő után ráunnak a felhasználók. Éppen ezért bizonyos időközönként érdemes új funkciókat beépíteni, felülvizsgálni a design-t, és természetesen mindig figyelni a visszajelzéseket.
A B2B appokat is kell néha frissíteni, viszont nem szükséges olyan gyakran, mint az előbbit. A vállalatok az egységességet és állandóságot jobban értékelik a trendeknél, kivéve ha olyan fejlesztésről van szó, ami nagyban segíti a munkát.
Cikkünk végére érve kijelenthetjük, hogy több fronton is találhatunk különbségeket a magánszemélyeknek és üzleti felhasználóknak készült appok között, kezdve a design tervezéstől, a fejlesztésen át egészen a marketing stratégiáig. Amennyiben te is appot fejlesztenél, de kérdések merültek fel benned, keress minket bizalommal, és már a kezdetektől segítünk benne.
Forrás: moveoapps.com