Az alkalmazások fejlesztése és bevezetése ma már alapvető részét képezi a vállalkozások digitális jelenlétének és sikerének, ami miatt a gyors és zökkenőmentes bevezetés (release) elengedhetetlen. Cikkünkben arról fogunk beszélni, hogy általában mennyi ideig tart egy mobilalkalmazás átvizsgálása (review) a két legnagyobb platformon, az Apple App Store és a Google Play Store felületein.

Kezdjük is rögtön egy igen gyakori tévhittel. Az emberek nagy része még mindig azt gondolja, hogy a Google sokkal gyorsabban engedélyez egy új appot, mint az Apple. Természetesen ennek is van alapja, hiszen nagyjából 2021-ig tényleg ez volt a tendencia, azonban ez mára megfordult.

De akkor mennyi az annyi?

Az új mobilalkalmazások általában 2-5 napon belül elérhetők a felhasználók számára, azonban az időtartam szorosan összefügg a fejlesztői store fiók életkorával. Amennyiben a store fiók még friss, tehát nem olyan rég regisztrálták, az első alkalmazás publikálása akár 1-2 hétbe is beletelhet.

Azonban nem szükséges minden új applikációnak új store fiókot létrehozni. Gyakran a fejlesztő cég fiókjába töltik fel az appot a gyorsabb és hatékonyabb publikálás érdekében. 

Gépi vs. humán tesztelés

Az átvizsgálás első szakaszában gépi tesztelés zajlik, és csak azok mehetnek tovább humán tesztelésre, amelyek sikeresen “vizsgáztak”. Ezt követően akár a világ bármely tájáról tesztelhetik az alkalmazást, és nem feltétlenül azonos nyelvű személyek. Esetünkben már spanyol- és indiai anyanyelvű tesztelők is részt vettek a folyamatban, ami időnként közvetlen kommunikációt is igényelt.

A tesztelők hozzáállása és alapossága is változó. Vannak, akik részletesen dokumentálják a tapasztalataikat, képernyőképeket küldenek, és leírják az észlelt problémákat, míg mások egyszerűen csak az irányelvekre hivatkoznak, mindenféle konkrétum nélkül. Mondanunk sem kell, hogy ez utóbbi verzió jóval több kommunikációt igényel.

A review folyamat időtartama továbbá növekedhet azzal, hogy mennyi különleges funkció és érzékeny adat található az alkalmazásban. Minél komplexebb az alkalmazás, annál több időbe telik az átvizsgálás.

Milyen funkciók lassíthatják a review-t? Például ha pénzügyi tranzakciókat kezel egy alkalmazás, legyen szó vásárlásról vagy banki tranzakciókról. A személyes adatok, egészségügyi információk használata szintén ilyen lehet.

Hol tart a review folyamat?

A Google és az Apple is státuszokkal jelzi, hogy hol tart éppen a review. Ez fontos információt tartalmazhat a fejlesztők számára, illetve az ügyfélélmény miatt sem utolsó. Az alábbiakban megmutatjuk, hogy milyen státuszok lehetnek a két platformon.

Google Play Store

  • App státusz: az alkalmazás elérhetőségére vonatkozik, illetve arra, hogy konkrétan kiknek érhető el (például tesztelők, minden Google Play felhasználó stb.).
    • Státusz nevek: draft, internal testing, closed testing, pre-registration, production, no active releases, unpublished, removed by Google, suspended by Google
  • Frissítés státusza: az alkalmazás legújabb frissítésének a státuszát jelenti.
    • Státusz nevek: no pending changes, in preview, update rejected, app rejected, ready to send for review, previous. 
  • Elem státusza: az app egy bizonyos elemének, funkciójának az állapotát jelzi.
    • Státusz nevek: draft, in review, update rejected, app rejected, avalaible, previous.

App Store

  • App státusz: akárcsak a Google esetében, azt mutatja, hogy az adott alkalmazás hol tart a felülvizsgálati és kiadási folyamatban. Az Apple esetében több státusz van, mint Google-ben, ezért csak a jelzéseket foglaljuk össze.
    • piros: még van teendő az applikációval annak érdekében, hogy publikálható legyen.
    • sárga: az átvizsgálás folyamatban van.
    • zöld: az app készen áll.
  • Beküldés státusza: a frissítésekre vonatkozik, akárcsak a Google esetében.
    • Státuszok: waiting for review, in review, processing, unresolved issues, rejected.
  • Elem státusza: egy új elem/funkció átvizsgálására vonatkozik.
    • Státuszok: ready for review, waiting for review, in review, accepted, rejected.
  • App Store elérhetőség: bár nagyon hasonlónak tűnhet az app státuszhoz, valójában az applikáció regionális elérhetőségére vonatkozik.
    • piros: az app nem elérhető bizonyos régióban.
    • sárga: a fejlesztőknek további teendőjük vam, hogy elérhető legyen az app bizonyos régióban.
    • zöld: az applikáció elérhető az adott régióban.

 

Bár a review folyamatról rengeteg “városi legenda” kering, valójában sokkal gyorsabb, mint azt sokan hiszik. Viszont nagyon fontos figyelni az alkalmazásbolt visszajelzéseire és a státuszokra, amelyeket a store-ok e-mailben is elküldenek a fejlesztőknek. Amennyiben további segítségre lenne szükséged, keress minket bizalommal.

 

Források: 

https://support.google.com/googleplay/android-developer/answer/9859751?hl=en#zippy=%2Capp-status%2Cupdate-status

https://developer.apple.com/help/app-store-connect/reference/app-and-submission-statuses/