A UX filozófiája rengeteget változott 2020-ban, és régen túlszárnyalták a konvencionális határokat. A legnépszerűbb alkalmazások olyan UX irányokat tartalmaznak, amelyek nem feltétlenül vizuálisan jelennek meg. Ilyenek például a hangvezérelt appok, valamint az internethasználat megkönnyítése a fogyatékkal élők számára. Az adatkezelés megújulása és az intelligens szövegírás csak hab a tortán! Nézzük, mivel tűnhetünk ki a tömegből!

Voice Over Interface

A hangvezérelt felhasználói felületek egyre inkább bekúsznak a mindennapjainkba. A trend magában foglalja a beszédfelismerési technológia fejlesztését, valamint az olyan alkalmazások és bővítmények megjelenését, amelyek felolvassák az írott szövegeket.

A smart home rendszerekbe és mobil eszközökbe integrált intelligens hangszórók jelentős népszerűségnek örvendenek az utóbbi években, gondoljunk csak az Amazon Alexa és a Siri névre hallgató Apple iOS rendszer egyre növekvő térhódítására.

Miről is szól a hangvezérelt felhasználói felület? A technológia lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy hangparancsok segítségével lépjenek kapcsolatba eszközeikkel. Ez a megközelítés megspórolhatja a felhasználók idejét, és befolyásolhatja a vásárlással, munkával, utazással és életmódjukkal kapcsolatos szokásaikat. Az előrejelzések szerint a voice over interface technológiát széles körben használják majd az e-kereskedelemben, streaming szolgáltatóknál, sport- és hír alkalmazásokban.

Ennek köszönhetően a jövőben a felhasználók alkalmazásokkal kapcsolatos igényei teljesen átalakulnak, így a nem vizuális UX trendek nélkülözhetetlenek lesznek.

Adatközpontú tervezés

A tökéletes dinamikus UX létrehozásához elengedhetetlen a felhasználói tevékenységek elemzése, A/B tesztelés, valamint a fókuszcsoportos interjúk lefolytatása, amelyek segítenek megismerni a felhasználók valós igényeit.

A UX design egyre személyre szabottabb, az alkalmazások egyre rugalmasabbak és dinamikusabbak, gyorsan reagálnak a felhasználók egyedi igényeire.

Habár rengeteg stratégia létezik arra vonatkozóan, hogyan lehet a dizájnt a felhasználók igényeihez igazítani, a megközelítések általános filozófiája az, hogy olyan felületeket kell létrehozni, amelyek jobban kiszolgálják az ügyfeleket, felgyorsítják a vásárlási folyamatot, elégedettséget eredményeznek és reagálnak a felhasználók érzelmeire.

Milyen alkalmazások használják az adatközpontú tervezést? Vegyük csak a közösségi médiát, amely folyamatosan azon dolgozik, hogy pontos képet kapjon és adjon a felhasználóiról, amelyet többek között marketing célokra használ.

Alkalmazáson belüli gesztusok

Az iPhone 2007-es bemutatása óta berobbantak az életünkbe az érintőképernyő-központú interakciók. Ettől kezdve a felhasználók nem csak megérintik a képernyőt, hanem konkrét műveleteket végeznek, mint a zoom, swipe up, scroll, double tap és hasonlók.

Az Instagram feedet “srollozzunk”, a story-nál viszont csak akkor “swipe upolunk”, ha érdekel a link. És ma már az sem szorul különösebb magyarázatra, hogy mi van akkor ha valakit jobbra vagy balra húzunk Tinderen. 

Arcfelismerés

Az arcfelismerő szoftverek a jövőben kiváltják a jelszavak és az ujjlenyomatok használatát. A kamerák arcfelismerő algoritmusai rengeteget fejlődtek az utóbbi években, és egyre inkább abba az irányba haladnak a trendek, hogy a telefonokon egyetlen gombra se legyen szükség. A fejlesztők folyamatosan azon dolgoznak, hogy jobbá és pontosabbá tegyék ezt a technológiát, így belátható időn belül elbúcsúzhatunk a jelszavaktól.

Természetesen ezzel kapcsolatban még mindig sok aggály merül fel, mivel a meglévő technológiák még nem elég biztonságosak. A felhasználóknak meg kell osztaniuk adataikat  és arcparamétereiket a rendszerrel, ami egy esetleges adatszivárgás esetén rengeteg jogi problémát okozhat.

Fontos tanulság, hogy miközben a dizájnra fókuszálunk, nem szabad kizárólag a vizualitásban gondolkodni. A tervezésnél a felhasználók kényelme, érzelmi állapota és szükségletei kerülnek előtérbe, így az appoknak ezeket kell kiszolgálniuk.

 

Forrás:

https://lanars.com/blog/top-app-design-trends-in-2020