In-app purchase vs. appon kívüli fizetés
Napjainkban mi sem természetesebb, mint rendelés, vásárlás, foglalás esetében appon belül intézni a fizetést. Legyen szó taxi- vagy étel rendelésről, ruha vásárlásról vagy sport bérletről, szeretünk mindent online azonnal fizetni, hiszen ez a legkényelmesebb megoldás. De hogy néz ki mindez a másik oldalról nézve? Mi a technikai háttere a mobil alkalmazáson történő vásárlásnak? Kormos Milán, az AppSolution Kft. tulajdonosa a Trend FM Monitor Délután című műsorában erről beszélgetett Érczfalvi Andrással.
Ha appot fejlesztenél…
…akkor mindenképpen érdemes képben lenned azzal, hogy milyen előnyöket és hátrányokat tartogat az adott fizetési megoldás, milyen költségvonzattal járhat, illetve mennyiben segíthet hozzá a magasabb bevételhez. Alapvetően kétféle megoldásról beszélhetünk: in app purchase és külső payment provider.
Melyek a lehetőségek?
Az in app purchase-re, vagyis az alkalmazáson belüli fizetésre jó példa a Google és az Apple, akik a saját megoldásaikat alkalmazzák, például az alkalmazásboltokban. Amennyiben virtuális terméket kínálunk, általában ez a megoldás szokott szóba jönni.
Az appon kívüli vásárlások esetében pedig hazánkban talán az OTP Bank SimplePay szolgáltatása a legismertebb. Ez utóbbi leginkább a fizikai termékek vásárlása esetén jellemző. A legjobb példa erre a magyar taxi szolgáltatók. Bár nem kézzelfogható terméket kínálnak, egy fizikai szolgáltatást nyújtanak, ugyanis A pontból B pontba fuvarozzák az utasokat. A fizetés általában SimplePay-jel történik, de készpénzzel is fizethetnek az utasok.
Milyen egyéb szolgáltatók léteznek? Itthon jelenleg az OTP szolgáltatása a legnépszerűbb, bár sok más bank is próbál felszínre törni több-kevesebb sikerrel. Külföldön jellemzőbb, hogy több szolgáltató verseng egymással, melyek közül a legismertebbek a Stripe, PayPal, Barion vagy az Adyen.
Fontos kérdés a jutalék
Külső szolgáltató esetében a jutalék 1,5%-tól akár 8%-ig is rúghat, ami nem kis költség. Az Apple esetében pedig 15-30% között mozog a tranzakciós díj, de a járványhelyzet miatt éves bevételhez is kötik a jutalék mértékét.
Mérlegeljünk: előnyök vs. hátrányok
Az in-app purchase sokkal felhasználóbarátabb felületet kínál, mint sok külső szolgáltató, és nem utolsó sorban a számlázást, könyvelést és a belső adminisztrációt is nagyban leegyszerűsíti.
Hátránya, hogy akár 15-30%-ra is rúghatnak a tranzakciós költséget, illetve a fejlesztés is komplexebb feladat.
Akárcsak egyéb befektetések esetében, az applikáció fejlesztés előtt is érdemes üzleti tervet készíteni, és ez alapján mérlegelni az eredményességek. Ahhoz, hogy tudjuk, milyen fizetési megoldást érdemes választanunk, az üzlet tervben világosan látni kell a tranzakciós költségeket és a bevételt, ami várhatóan innen érkezik.
Hogyan lehet applikációval pénzt keresni?
Többféle lehetőség létezik, és mindegyiket előszeretettel használják az app tulajdonosok. Az egyik ilyen, amikor már maga az app letöltése is pénzbe kerül. Ez tipikusan in-app purchase.
Az úgynevezett appon belüli mikrotranzakciók leginkább a játékokra jellemzők, például amikor egy fegyvert vagy extra életet vásárolunk.
Olyan appokkal is találkozni, amelyek használata ingyenes, de bizonyos funkciókért fizetni kell, például a chat használatért. Szintén gyakori, hogy bizonyos havi díjért reklámmentes lesz a felület. Ilyen például a YouTube vagy a Duolingo.
Amennyiben bevételszerzés céljából fejlesztenél appot, mindenképpen gondold át, hogy milyen költségekkel, és milyen bevétellel jár, mielőtt választanád a számodra legmegfelelőbb fizetési megoldást. Ha segítségre, szakmai tanácsadásra van szükséged, keress minket bizalommal.
Vedd fel velünk a kapcsolatot!
Kattints, amennyiben meghallgatnád a teljes Trend FM interjút.