Hol tart a VR-technológia 2023-ban?
Mára már bebizonyosodott, hogy a virtuális valóság szerepe túlmutat a szórakoztatáson. Legutóbb erről személyesen is meggyőződhettünk egy Virtal Reality workshop során, ahol kifejezetten a VR üzleti felhasználásáról volt szó. Erről az előző blogbejegyzésünkben számoltunk be részletesebben.
VR a számok tükrében
Mielőtt még belevágnánk abba, hogy mely területeken alkalmazzák sikeresen a VR-technológiát, nézzünk néhány statisztikai adatot az Egyesült Államokból.
- A VR 17%-kal növelheti az online értékesítések konverziós értékeit.
- A felhasználók 55%-a elégedett a virtuális valósággal kapcsolatos élményeivel.
- A virtuális valóság 43%-kal csökkentheti a munkahelyi sérülések kockázatát.
- A VR headset tulajdonosok 88%-a havonta többször is használja az eszközt, 60%-uk pedig hetente többször is.
- A felhasználók számára a legfontosabb a VR headset kiválasztása során a jó képfelbontás (52%), a kényelmes headset és vezérlő (44%), a jó hangminőségű (39%) és a könnyen kezelhetőség.
- A VR-tanfolyamon képzett alkalmazottak akár négyszer jobban képesek összpontosítani a képzés során, mint e-learninges társaik, és másfélszer jobban, mint a tanteremben.
- A VR-képzett sebészek 29%-kal gyorsabbnak bizonyultak, és hatszor kevesebb hibát követtek el, mint a nem VR-képzett sebészek.
- Az amerikai vállalatok 51%-ánál vagy folyamatban van a VR integrálása a stratégiába, vagy már beépítette a VR-t legalább egy speciális üzletágba.
Bár Magyarországon még nem tartunk itt, már most látni olyan törekvéseket, ami miatt érdemes figyelembe venni a fenti adatokat. De ugorjunk is gyorsan arra a részre, hogy mely iparágak számára jövedelmez a legjobban a VR napjainkban!
Első helyen a játékipar
Nem véletlen, hogy ha virtuális valóságról beszélünk, akkor elsőként mindenkinek a játékok jutnak az eszébe. A technológia természetesen a jövőben tovább fog erősödni, és egyre inkább a mainstream részévé válik. A játékosok ingerküszöbe egyre magasabb, és a még interaktívabb élményekre szomjaznak. A grafikák sokkal valósághűbbek, mint pár évvel ezelőtt, jobb a karaktertervezés, valamint a kéz- és hangutasítások is sokat fejlődtek.
A CES 2023-on, ami a legnagyobb technológiai konferenciának számít, számos innovatív megoldásról számoltak be, és több világmárka debütált legújabb eszközeivel, ekkor mutatták be például a Playstation VR 2-t, a Meta Quest 3-at, HTC Vive XR Elite-et és még sorolhatnánk. Ha érdekelnek a részletek, akkor ebben a YouTube videóban még rengeteg érdekességet találsz.
Hol tart a szórakoztatóipar “VR-ilag”?
Az immerzív technológia nem csak a játékokban, hanem egyéb szórakoztató tevékenységekben is jól teljesít. Tömegek számára teszi elérhetővé, hogy az otthonuk kényelméből látogassanak koncertekre, művészeti kiállításokra, vidámparkokba és múzeumokba.
Egyik legismertebb ezek közül a Google Arts and Culture, ami elérhetővé teszi a felhasználók számára, hogy olyan világszerte ismert múzeumokba látogassanak, mint a British Museum, a Louvre vagy a Guggenheim, vagy távoli nemzeti parkokban bóklásszanak.
VR az autógyártásban
A VR-technológia már most jelentős hatást gyakorol az autóipar teljes, end-to-end folyamataira. A fentebb említett workshopon többek között az Audinak fejlesztett eszközök egy részét is kipróbáltuk.
A virtuális valóság tényleg minden folyamatban jelen van! A tervezés, a karbantartás, a gyártás, az értékesítés és és a marketing is eredményesebbé tehető általa. Bár a technológia nem kis beruházást jelent, hosszú távon jelentősen csökkentheti a fejlesztési költségeket.
Hogyan segíti a marketinget és az értékesítést a VR? Remek példa erre a KIA virtuális bemutatóterme, amelynek köszönhetően a kanapé kényelméből is meg lehet nézni a legújabb modelleket.
Oktatás az egészségügyben
Az orvosok nélkülözhetetlenek. A képzett és tapasztalt orvosok pedig még inkább. Itt jön képbe a virtuális valóság, ami új kapukat nyit az egészségügyi dolgozók oktatására, felkészítve őket az éles helyzetekre.
A megismételhető, immerzív sebészeti szimulációk úgy biztosítanak megfelelő minőségű gyakorlatot a szakemberek számára, hogy nem szükséges élő betegeken vagy vészhelyzet közepette “gyakorolniuk”. Ennek valószínűleg minden örül.
A Precedence Research jelentése szerint az AR és VR piac az egészségügyben 2030-ra elérheti a 19.6 milliárd amerikai dollárt.
VR a kiskereskedelemben
Az online vásárlások száma folyamatosan növekszik, de még mindig tovább fokozható a felhasználói élmény. Mennyivel jobb, ha a kosárba helyezés előtt virtuálisan felpróbálhatjuk a ruhát ahelyett, hogy később visszaküldenénk, mert nem áll jól… De be lehet menni a boltba is akár, meg lehet nézni a kínálatot, tehát majdhogynem igazi vásárlási élményt kapunk úgy, hogy időt spórolunk.
A Market Research Future előrejelzése szerint a kiskereskedelmi virtuális valóság globális piaca 2023 végére várhatóan eléri a 20,9 milliárd dollárt.
Itt tartunk jelenleg, és mivel ebben a pillanatban is zajlanak a VR-fejlesztések, ezért nehéz megjósolni, hogy évek múltán miképpen alakulnak át a mindennapjaink. Ha hiszünk a fenti előrejelzéseknek, akkor jöhetnek még izgalmak.
Források:
www.testdevlab.com/blog/the-state-of-virtual-reality-in-2023
www.marketresearchfuture.com/reports/virtual-reality-retail-market-3805
www.precedenceresearch.com/augmented-and-virtual-reality-in-healthcare-market