Hogyan készül a mobil alkalmazás fejlesztés | Első rész
Az ötlettől az ajánlatkérésig
Ebben a bejegyzésben bemutatjuk, hogy mi a folyamata egy mobilapplikáció készítésének, természetesen úgy, hogy az mindenki számára érthető és egyértelmű legyen, különleges szakszavak, szakkifejezések használata nélkül.
Az applikáció fejlesztési folyamatot úgy kell elképzelni, mint bármi olyan dolgot, ami nagyobb beruházást igényel, például mint egy házfelújítás. Először tájékozódunk, legfőképpen árakról, referenciákról.
A folyamat 1. lépése tehát az ajánlatkérés, de kezdjünk inkább a 0.-kal, vagyis magával az ötlettel. Tapasztalatunk szerint nincs olyan funkció, vagy dolog, amire, vagy amihez kapcsolódóan ne lehetne mobil alkalmazást fejleszteni. (egy Wikipédia szócikk szerint a Google bejelentése alapján 2011.májusában már 200.000 alkalmazás volt letölthető a Google Áruházából, azóta bizonyára ez a szám gyarapodott..)
Az applikáció kiinduló pontja tehát egy jó ötlet, lehetőleg olyan, ami még nincs, vagy pedig olyan, ami már létezik ugyan, de funkcióját tekintve „szegényes”, vagyis lehet még bővíteni. Természetesen ez utóbbi esetben fontos a megkülönböztetés, és hogy ne másoljuk a másikat! Azt is fontos ugyan tudni, hogy a Google Play rendszere azt nem vizsgálja, hogy van-e már nagyon hasonló applikáció a feltölteni kívánt applikációhoz képest, viszont az iTunes Connetnek néha hosszú indoklásokat kell írni, és magyarázni, hogy miben más az adott applikáció (ha hasonlóságot vél felfedezni a feltöltendő applikációban a már korábban feltöltött applikációhoz képest).
Az ajánlatkérésben mindenképpen fel kell tüntetni a nevünket, e-mail címünket, legfőképpen azt, hogy milyen applikációt szeretnénk elkészíttetni. Használható erre a célra ’kapcsolat form’ (kapcsolat), de telefonon is fel lehet venni a kapcsolatot a készítővel. Mi leginkább az írásbeli kapcsolattartást preferáljuk, hiszen leírtak jobban megmaradnak, visszakereshetőek, de ettől függetlenül, van aki még mindig a telefonos, vagy a személyes találkozót helyezi előtérbe.
A kivitelező dolgát könnyítjük, ha minél részletesebben kerül leírása az ötlet (esetleg meg lehet említeni hasonló appokat is, mintaként), de az sem számít hátránynak, ha kevés információval rendelkezünk, vagy ha sok kérdésben még tanácstalanok vagyunk, ugyanis egy jó szakembernek, vagy egy jó fejlesztő csapatnak tudnia kell előállnia alternatívákkal, vagy további ötletekkel az ajánlatkérő felé. A legjobb megoldás egy specifikáció, ahol előre le van fektetve minden információ, ami a projekt kivitelezésével kapcsolatos. Azonban nem várható el mindenkitől, hogy kész dokumentációval rendelkezzen, vagy képes legyen azt szakszerűen megírni, viszont mi ebben is tudunk segíteni az IT specifikáció készítés szolgáltatásunkkal.
Az ilyen specifikációkban az utolsó funkciók is le vannak definiálva, amely egyrészt a kivitelezőt segíti az applikáció fejlesztésben, másrészt az ajánlatkérő is tisztában lesz applikációjának működésével kapcsolatban, de a számonkérhetőség is ide tartozik.
Az ajánlatkérésre érkezik a kivitelezőtől egy (ár)ajánlat, a legfontosabbakkal, úgymint a vállalási határidő, az ár, valamint a kivitelezéssel kapcsolatos összes egyéb információ, mint például az applikáció publikálása, frissítések, titoktartási rendelkezések stb.
Az ajánlat elfogadását követően a feleknek célszerű szerződést kötni, vagyis tulajdonképpen megállapodásukat (kötelezettségek és jogok) adják írásba.
Ezt követően kezdődhet a tényleges fejlesztés, amit egy későbbi blogbejegyzésünk témája lesz.