A 2020-ban bejelentett digitális szolgáltatásokról és digitális piacokról szóló rendeletcsomag alapján az alkalmazásboltoknak számos kötelezettségnek kell eleget tenniük, ha a továbbiakban is az Európai Unió piacain szeretnének maradni. 

Lépjünk néhány lépést vissza, mi az a DSA pontosan?

Az Európai Bizottság Európai Digitális Stratégia részeként jelentette be a rendeletcsomag létrehozását, melynek célja a versenyképesség fenntartása és a digitális piacok egységesítése. A rendeletcsomag két fő részből áll: a digitális szolgáltatásokról (DSA) és a digitális piacokról (DMA) szóló rendeletekből. Mindkettő közvetlenül és teljes egészében alkalmazandó az Európai Unió egész területén.

A DMA különösen a „kapuőr” digitális platformokra fókuszál, amelyek jelentős befolyással bírnak az Unió belső piacára. Céljai közé tartozik az online platformok tisztességtelen üzleti gyakorlatainak megakadályozása és a jobb minőségű szolgáltatások könnyebb elérhetőségének biztosítása mind a fogyasztók, mind az üzleti felhasználók számára.

Miért előnyös a felhasználóknak?

Az Európai Bizottság többek között kiemeli, hogy a rendelet lehetővé teszi a hatékonyabb ellenőrzést, a gyermekek fokozottabb védelmét, csökkenti az illegális tartalmak terjesztését, valamint több választási lehetőséget kínál felhasználóként.

Hogyan érinti az alkalmazásboltokat?

Illegális tartalmak jelentése

Az DSA kötelezi a platformokat, hogy lépéseket tegyenek az illegális áruk, szolgáltatások vagy tartalmak online terjesztése ellen. Az Apple, a Pinterest, a Facebook, az Instagram és a TikTok emiatt új módszereket vezetett be az illegális tartalmak jelentés egyszerűsítése érdekében.

Moderáció átláthatósága 

Az online platformoknak részletesen meg kell indokolniuk a tartalmak moderálását. Az DSA lehetőséget biztosít a felhasználóknak, hogy jelentsék, ha nem értenek egyet a platform döntésével.

Felhasználói tudatosság elősegítése

Az DSA garantálja a nagyobb átláthatóságot és kontrollt arról, hogy mit látunk a hírcsatornáinkban, valamint lehetőséget biztosít a személyre szabott tartalmak kikapcsolására.

Zéró tolerancia a gyermekeket célzó reklámokkal szemben

Az DSA betiltja a célzott reklámokat a gyermekeknek az online platformokon. Például a Snapchat, az Alphabet’s Google és a YouTube, valamint az Instagram és a Facebook már nem engedélyezi, hogy a hirdetők célzott hirdetéseket jelenítsenek meg kiskorú felhasználóknak.

Az üzleti felhasználók visszakövethetősége online piactereken

Az alkalmazásboltoknak és egyéb online piactereknek nyilvánossá kell tenni a kereskedők adatait. A cél, hogy megakadályozzák az illegális, tiltott áruk terjedését.

 

A rendelet bevezetése már most látható az online felületeken, de az ellenőrzések még csak most kezdődtek el. Figyelemmel kísérjük a változásokat, ugyanis az általunk fejlesztett alkalmazásoknak is meg kell felelniük az átláthatósági követelményeknek és az új szabályoknak.

 

Források:

https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/dsa-impact-platforms

https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/digital-services-act_en

https://onlineplatformok.hu/cikk/mi-is-az-a-dsa

Kép forrása:  Image by freepik