Design és felhasználói élmény 2023-ban
A mobilalkalmazások design-ja rengeteget változott az elmúlt két évtizedben, és ennek megfelelően a felhasználók elvárása is átalakult az appokkal szemben. Blogunkon azt a 8 szempontot vesszük sorba, amit a felhasználók 2023-ben elvárnak a mobilalkalmazásoktól.
1. A használhatóság alapkövetelmény
Mi különböztet meg egy jó applikációt a rossztól? Az, hogy mennyire jól és egyszerűen kezelhető? A jó használhatóság ma már a tervezés alapját képezi. A felhasználók nem fognak olyan appon időt tölteni, ami nem felel meg ennek. Az eredmény? Jobb esetben egyszerűen törlik az appodat, de akár negatív értékeléséket is vonhat maga után.
2. Jól működő ügyfélszolgálat
Ha megnézzük az alkalmazásboltokat, az appok negatív értékeléseinek nagy részét a gyenge ügyféltámogatás teszi ki. Ez jelentősen rombolja az ügyfélélményt.
A felhasználók szeretnék, ha minden felmerülő problémára az appon belül választ kapnának, hiszen emiatt telepítették a telefonjukra. A rossz design egyik tipikus példája, amikor csak úgy léphet kapcsolatba a felhasználó az ügyfélszolgálattal, ha egy másik appot kell megnyitnia, vagy például az alkalmazás maga dobja át a felhasználót az e-mail appba.
Az ügyfélszolgálati szolgáltatást az alkalmazásba kell integrálni, lehetővé téve a felhasználó számára, hogy a platform elhagyása nélkül oldja meg a problémát.
Fontos kiemelni a chatbotok használatát is, ugyanis nagyban támogathatják az ügyfélszolgálat munkáját, ugyanakkor szükséges figyelni arra, hogy a rendszert folyamatosan fejlesszük. Ha rosszul működik a chatbot, az ronthatja a felhasználói élményt.
3. Az effektek túlértékeltek
Az utóbbi években nagyon sok applikációban láthattunk különleges vizuális effekteket. Ennek részben az lett az eredménye, hogy ezek már nem nyűgözik le a felhasználókat. Miután a felhasználó végignézte a vizuális effektet, amin hetekig-hónapokig dolgoztál, arra gondol, hogy: “Oké, térjünk a lényegre!”. Ha egy praktikus és egy esztétikus app közül kellene választani, akkor szinte teljesen biztos, hogy a legtöbb felhasználó a praktikumra tenné le a voksát.
Ez nem azt jelenti, hogy az esztétikum nem fontos. A lényeg, hogy a tervezésnél elsősorban a funkcionalitást vedd figyelembe, és csak utána térj rá a vizuális gyönyörködtetésre.
4. Személyre szabott felület
A felhasználók igényeinek a megismerése fontos szempont a tervezésnél, hiszen ezáltal személyre szabhatod az appodat, ami növeli a hatékonyságot. Ma már a legnépszerűbb appok szinte kivétel nélkül úgy vannak megtervezve, hogy a felület az egyéni felhasználói preferenciákhoz alkalmazkodjon. Ilyen például a Netflix és a Spotify is. Mindkét alkalmazás abban nyújt támogatást a felhasználóknak, hogy azok időt spóroljanak, és véletlenül se vegyen igénybe több időt a film vagy zene keresés, mint a tényleges szórakozás.
5. Mesterséges intelligencia
A MI asszintencia ma már számos alkalmazásban jelen van, és a célja, hogy támogatást nyújtson a felhasználóknak. De vajon tényleg olyan sokan használják, mint ahogy azt a fejlesztők elképzelik? Közel sem. Éppen ezért fontos, hogy a mesterséges intelligencia ne legyen túltolva. Nem feltétlenül szükséges minden lépésnél megjelennie a buboréknak vagy a sávnak, ami segíteni akar a felhasználóknak a tájékozódásban, ugyanis egy idő után idegesítővé válhat.
6. Omnichannel élmény
Helyzettől függ, hogy a felhasználók mobilon, laptopon vagy tableten szeretnék használni az adott alkalmazást. Jó példa erre az online vásárlás. Sokkal egyszerűbb mobilon böngészni a termékek között, hiszen azt bárhol megteheti az ember: buszon, villamoson, postán várakozva stb.. De ha megvan a kiszemelt termék, akkor a vásárlás előtt sokan átváltanak asztali számítógépre, hiszen nagyobb képernyőn könnyebb leellenőrizni a termék részleteit, összehasonlítani, majd bepötyögni a bankkártya adatokat.
A fentiek okán a különböző médiumokra való átmenetnek zökkenőmentesnek kell lennie. Az alkalmazásnak segítenie kell a felhasználókat abban, hogy rögtön ott folytassák, ahol egy másik eszközön abbahagyták.
7. Fizetési módok
Fontos, hogy az appod minden népszerű fizetési módot támogasson. Így tehát az appon belüli és az appon kívüli fizetési megoldásokat is. Erről korábbi cikkünkben írtunk bővebben, de ha még ennél is részletesebben érdekel a kérdés, akkor érdemes meghallgatni Kormos Milán, az AppSolution Kft. tulajdonosával készült Trend FM interjút.
8. AR és VR – valóban szükséges?
A kiterjesztett és a virtuális valóság valóban menő, és hihetetlen felhasználói bevonódást eredményezhet. Viszont minden más technológiához hasonlóan, az AR és VR is csak akkor lehet jó, ha értéket nyújt a felhasználóknak. Jó példa az IKEA AR funkciója, amely lehetővé teszi, hogy megnézzük, hogyan illeszkedik egy bútordarab a lakásba.
Mi változott az elmúlt évekhez képest az app fejlesztésben? Nem feltétlenül használunk új funkciókat, viszont ezek mindegyike sokat fejlődött, nézzük csak az MI, vagy az AR és VR megoldásokat. De talán nem is a fejlődés a legnagyobb változás, hanem az, hogy okosan és céltudatosan építsünk be minden egyes elemet az alkalmazásba. A végcél mindig az, hogy növeljük a felhasználói élményt.
Forrás: https://uxplanet.org/mobile-design-in-2022-2023-586008007bce