A mobilalkalmazás fejlesztés ideális esetben egy jól átgondolt terv mentén zajlik, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy a befektetésed valóban megtérüljön. Át kell gondolnod, hogy kivel szeretnéd belevágni a munkába, fel kell térképezned az appod pontos céljait, a felhasználók igényeit, kitalálni, hogy milyen típusú alkalmazást fejlessz, megtervezni a design-t, beépíteni a marketing stratégiádba, elérhetővé tenni, hogy minél többen letöltsék, és még sorolhatnánk. A fentiek azonban közel sem ilyen ijesztőek, mint ahogy elsőre tűnnek. Az alábbiakban bemutatjuk az app fejlesztés legfontosabb lépéseit, hogy kristálytiszta képek kaphass az előtted álló feladatokról.

1. A partner kiválasztása

Mielőtt bármit is lépnél, el kell döntened, hogy kit bízol meg a projekttel. Viszont ha nem vagy kompetens a témában vagy nem teszed fel a megfelelő kérdéseket, könnyedén mellé nyúlhatsz.

Érdemes több fejlesztő céget is megnézni, hiszen manapság egyre nagyobb a választék, folyamatosan új vállalkozások jelennek meg a színen. Fontos, hogy megtekintsd a korábbi referenciákat, hiszen abból kiderülhet, hogy mennyire komoly cégeknek fejlesztettek appot és miben van tapasztalatuk.

Az ajánlatkérés előtt javasoljuk, hogy állíts össze egy rövid leírást az elképzeléseidről:

  • Mi az appod célja?
  • Ki a célcsoportod?
  • Milyen funkciókat képzeltél el?
  • Szükség lesz-e appon belüli fizetésre?
  • Milyen egyéb rendszerekkel szeretnéd összekötni?
  • Van-e elképzelésed a design-ról?
  • Megtérülés: fizetős vagy ingyenes lenne az app?
  • Mi a határidő?

A fenti szempontokat még szabadon kiegészítheted olyan tényezőkkel, amelyeket szintén fontosnak tartasz a fejlesztés során. Ez alapján pedig ajánlatot kérhetsz az általad szimpatikusnak ítélt fejlesztő cégektől. Minél jobban körvonalazod az elképzelésedet, annál pontosabb ajánlatot kapsz.

Fontos, hogy a kiválasztás után, a szerződéskötés előtt figyelj arra, hogy mire terjed ki a titoktartás, milyen határidőket vállal a fejlesztő cég, mire terjed ki a szerződés. Ugyanis nem mindegy, hogy az app fejlesztése után elválnak az útjaitok, vagy segítenek az alkalmazásboltokba is feltölteni, és a későbbiekben karbantartást is vállalnak. Ahhoz, hogy dönteni tudj, elengedhetetlenek ezek a részletek.

 

2. Termékfelfedezés: az ötlettől a stratégiáig

Az alkalmazás sikerének a kulcsa a kezdetekben keresendő. Ez talán a leghosszabb szakasz, ugyanis az ötletek halmazából kell kialakítani egy jól átgondolt stratégiát. Fontos, hogy a stratégiát, ami a te és a végfelhasználók igényeire épül, a fejlesztő csapat is pontosan ismerje és szem előtt tartsa.

Az ajánlatkérés során ugyan már részben átgondoltad, de érdemes a fejlesztő csapattal közösen átgondolni az alábbi kérdéseket:

  • Alapok: Mi a célja? Milyen eredményt szeretnél elérni?
  • A potenciális felhasználók igényei: Kik a felhasználók? Milyen problémáik vannak?
  • Megoldások kitalálása: Hogyan lehet megoldani a problémát? Mi lesz az eredménye egy ilyen megoldásnak? Mi a legjobb megoldás?
  • Felhasználói élmény: Milyen élményt nyújt a felhasználónak? Tetszik a megoldás?
  • Az ötletek felülvizsgálata: Elég jók az ötletek? Valóban meg tudom-e oldani a problémáikat?
  • A megoldások leszűkítése: Mely ötletek életképesek?
  • Prioritás megállapítása: Mely funkciók a legfontosabbak az alkalmazásban? Melyek azok a funkciók, amelyeket elsőként kell megvalósítani?
  • Versenyképesség: Milyen funkciók szükségesek ahhoz, hogy a konkurencia helyett a te appodat válasszák?
  • Felhasználók megtartása: Hogyan érheted el, hogy minél hosszabb ideig használják az appodat? 

Ahhoz, hogy a fenti kérdésekre választ kapj, érdemes a fejlesztő csapattal közös ötletelésbe fogni. A nagy kick-off után mindenki egyénileg is hozhat javaslatokat, és ezek egyvelege alkotja meg appod vázát.

3. UX és UI tervezés

A UX (user experience), vagyis a felhasználói élmény meghatározza a appod működési elvét, a UI (user interface) pedig az appod kinézetét. Mindkettő nagyon fontos üzleti szempontból, hiszen ezek befolyásolják a megtartási arányt. Ha az alkalmazások felhasználói élménye pozitív és hibátlan lesz, és a design jó benyomást kelt a felhasználókban, akkor szeretni és használni fogják.

A tervezés legfontosabb lépései:

User Journey Map, vagyis felhasználói útvonal térkép

Ennél a szakasznál vizualizálni kell, hogy honnan hová szeretnétek eljuttatni a felhasználókat, milyen útvonalakon haladnak, hogyan lehet minél inkább leegyszerűsíteni az egyes lépéseket.

Drótvázak (UX)

A tervezők első körben drótvázakat készítenek, amely segít megérteni az app szerkezetét, az egyes elemek, menüpontok hierarchiáját. Ez tulajdonképpen az appod gerince.

Tervezés és design (UI)

A tervezők a jóváhagyott drótvázat követően alakítják ki a design-t. Eddig a pontig általában sokaknak nehéz elképzelni, hogyan is fog kinézni az app, de a fenti lépések elengedhetetlen ahhoz, hogy olyan design szülessen, amit elképzeltél. Ebben a szakaszban beszélhetünk szín- és betűtípus választásról, grafikai tervezésről, majd konkrét animációkról.

4. Fejlesztés és tesztelés

A tervezés lezárása után elkezdődhet a tényleges fejlesztés. Fontos, hogy mielőtt belevágnánk ismét hozzunk össze egy találkozót a fejlesztő csapattal, hogy feltárjuk az esetleges hiányosságokat. Ha a terv az utolsó részletekig rendben van, akkor viszont tovább haladhatunk. Ennél a pontnál történik a tárhely kiválasztás és a kódolás, ami a fejlesztők feladata.

A tesztelés részben erre kifejlesztett rendszerekkel (pl. biztonsági követelmények tesztelése) és részben manuálisan történik. A lezárás előtt több körben kell tesztelni és finomítani a rendszert, hogy kijavítsuk a hibákat, és fény derüljön a gyenge pontokra. A manuális tesztelések első szakaszaiban még a fejlesztő csapat tagjai vagy külső szakértő ellenőrzi az appot. A béta verziót ezt követően teszik elérhetővé, hogy a megrendelő, vagyis te is tesztelhesd a terméket.

A fenti szakaszokat követően az appod elkészül.

5. Irány az alkalmazásboltok

Fontos, hogy appod a legnépszerűbb alkalmazásboltok polcain is elérhetővé váljon. Szerencsére a legtöbb esetben nem neked kell kinyomozni, hogy mi szükséges ehhez, hiszen a fejlesztő cégeknek van ebben rutinjuk és a szolgáltatásuk részét képezi.

Amennyiben minden követelménynek eleget tesz az appot, rendelkeztek a megfelelő anyagokkal (leírások, képernyőképek, adatvédelem stb.), a Google Play Store-ban és az App Store-ban történő megjelenésre csupán néhány napot kell várni, amíg az alkalmazásboltok munkatársai tesztelik és elbírálják az appodat.

6. Karbantartás és további fejlesztések

Cikkünk elején említettük, hogy már a fejlesztő cég kiválasztása során fontos rákérdezni, hogy mi történik, miután elkészült és elérhetővé vált az appod. Ugyanis ezzel nincs vége a történetnek. Ez nem azt jelenti, hogy folyamatosan ezzel kell foglalkoznod, de időnként érdemes felülvizsgálni a rendszert, karbantartást végezni, hogy megelőzzük a problémákat, és mivel az appok piaca folyamatosan megújul, nem árt, ha te is követed a trendeket. A hosszú távú eredményesség miatt fontos, hogy az appod vonzó maradjon, alkalmazkodjon a változó piaci feltételekhez és a felhasználók visszajelzéseihez.

 

Bízunk benne, hogy a fentiek segítettek megérteni az app fejlesztés folyamatát, logikai felépítését, illetve abban, hogy az appod megfeleljen a felhasználói és piaci igényeknek. Amennyiben csapatunkkal szeretnél belevágni a fejlesztésbe, ne habozz sokáig, keress bennünket, és segítünk megálmodni az appodat.

Kérj ajánlatot még ma!

Forrás: thedroidsonroids.com