A mobil alkalmazás fejlesztést többféle irányból szokták megközelíteni a vállalkozók. Előfordulhat, hogy van egy jó ötlet, ami a kiindulási pont lehet a tökéletes app megtervezéséhez. De történhet pont ellenkezőleg is, szükség van egy hatékony eszközre, és a mobilapp fejlesztés bizonyul a legjobbnak. A lényeg, hogy vállalkozóként lásd a pontos célokat, és kalkulációt végezz az eszköz megtérüléséről.

Kormos Milán, az AppSolution Kft. tulajdonosa erről beszélt a Trend FM Monitor Délután műsorában. 

A lényeg, hogy ne égess el pénzt feleslegesen!

Mielőtt bármilyen fejlesztésbe is fognál, előtte érdemes üzleti tervet készíteni. Fontos megvizsgálni, hogy a kategóriában milyen alkalmazások vannak jelen a piacon, hogy lásd, egyáltalán megállná-e a helyét az appod.

A megtérülési idő szintén sarkalatos kérdés. Az árazás és korábbi tapasztalatok alapján érdemes egy kalkulációt végezni, hogy felmérd, nagyjából mikorra várható az app megtérülése.

Mi van akkor, ha már valaki megvalósította az ötletedet?

Ebben az esetben sincs veszve minden, viszont két fontos kérdést fel kell tenni: “Miben tud többet nyújtani az én appom?”, illetve “Van átfedés a másik app és az én alkalmazásom célközönségében?”. Ugyanis előfordulhat, hogy már létezik hasonló app, de másik városban releváns, és a kettő tökéletesen elfér egymás mellett. 

Miből várod a forintokat?

Látni kell, hogy miből érkezik a bevétel: az app letöltésekből, esetleg az appon belüli eladásokból? Szolgáltatást vagy terméket szeretnél értékesíteni? Van annyi erőforrásod, hogy mindenkit képes legyél kiszolgálni? Ha ezekre a kérdésekre tudod a választ, akkor már egy szinttel beljebb is léphetsz.

Mire van szüksége a fejlesztőknek?

A fejlesztés előtti másik legfontosabb szakasz a pontos koncepciótervek és design tervek elkészítése, valamint a részletes dokumentáció.

A fenti felméréseket, terveket mindenki saját maga is elkezdheti, de akár a fejlesztő csapat segítségét is kérheti benne. Természetesen az AppSolution már a nulladik lépésnél partner ezen előkészítésekben, hiszen számunkra elsődleges szempont, hogy egy életképes és hatékony szoftvert adjunk át az ügyfeleinknek.

Melyek a kötelező lépések?

1. Alap előkészületek

A dokumentáció kifejezés hallatán nem kell megijedni. Ez összefoglalja, hogy pontosan milyen funkciókat kell tartalmaznia az alkalmazásnak. Szintén kérhető a fejlesztő csapat segítsége, de az alapokat fontos átgondolni az üzleti terv alapján.

2. Drótváz tervezés

A dokumentációt a wireframe elkészítése követi. Ezt teljes mértékben a fejlesztők végzik, de nagyon fontos a csapatmunka a megrendelővel. A drótváz pontosan megmutatja, hogyan épülnek fel az egyes funkciók, milyen kapcsolatban állnak egymással, illetve megmutatja a lehetséges felhasználói útvonalakat.

Ezzel párhuzamosan UX kutatást is javasolt végezni, amely segítségével növelhető a felhasználói élmény. Több mint százhúsz sikeres projekttel a hátunk mögött bátran kijelenthetjük, hogy kellő tapasztalattal rendelkezünk a felhasználói élmény megtervezésében.

A UX-ben egyébként a konkurens appok is nagy segítséget nyújthatnak, ugyanis egyértelműen látszik, hogy mi működik jól, és mi az, ami nem vált be. Az alkalmazásboltokban a felhasználói véleményeket is érdemes átolvasni, hiszen abból kiderülhet, hogy mit hiányolnak a felhasználók az adott alkalmazásból.

3. Design

A drótváz véglegesítése után jöhet a design. Hiába tűnhet úgy, hogy eddig a pontig semmi nem történt, az alapok megtervezése nélkül nincs mire design-t építeni. Viszont innentől kezdve már szépen formálódik a saját appod. A design terv képernyőről képernyőre mutatja meg, hogy fog kinézni az appod.

4. Fejlesztés

A dokumentáció, wireframe és design letisztázása után jöhet maga a fejlesztés, vagyis az applikáció tényleges megszületése. Ez teljes mértékben a fejlesztők dolga, és amennyiben a tervekben minden tisztázva lett, a megrendelő felé nincs is különösebb kérdés.

A fejlesztés mellett azonban ne feledkezzünk meg az alkalmazásboltokba történő feltöltésről sem. Ugyanis ahhoz, hogy az App Store és a Google Play felületeiről is letölthető legyen, meg kell felelni bizonyos követelményeknek. Ezekre a fejlesztő csapatnak már a munka elkezdése előtt gondolni kell, ugyanis semmit nem ér az app, ha nem elérhető a tömegek számára (kivéve egy belső céges app esetében).

5. Marketing

Bár az app önmagában is marketing eszköznek számít, a felhasználók a használhatósága miatt töltik le. Fontos, hogy eljusson hozzájuk az app híre, letöltsék és használják azt. Erre rengeteg módszer létezik, amiket nem részleteznünk ezen cikkben, de akár online kampányokban, helyszíni printeken (pl. edzőterem vagy szálloda esetében), vagy visszaigazoló e-mailekben, szinte bármilyen platformon népszerűsítheted az appodat.

6. Nyomon követés

Bár van egy kész appod, fontos az utánkövetés. Akárcsak a kezdeti szakaszokban, ebben az esetben is érdemes ellátogatni az alkalmazásboltokba. A különbség annyi, hogy a saját appod értékeléseit kell figyelni. Illetve mivel már van egy appod, akkor ezt is nyugodtan használhatod arra, hogy visszajelzéseket kérj a felhasználóktól. Nem szabad megijedni a kritikáktól, ugyanis csak ezek által tud fejlődni az alkalmazásod.

 

Bízunk benne, hogy a fenti kérdések megválaszolásával sikerült átláthatóvá tenni a folyamatokat, és ha appot tervezel, akkor máris tudod, hogy mely lépésnél tartasz, és mi lesz a következő. Amennyiben segítségre van szükséged, akár az üzleti terv, akár a dokumentáció elkészítésében, vagy már előrébb tartasz, keress minket bizalommal.

Vedd fel velünk a kapcsolatot!