A nagy Facebook leállás – Hogyan építsem biztonsággal a közösségemet?
A hétfő esti Facebook leállás sokakat elgondolkodtatott felhasználói és vállalkozói oldalról egyaránt. Egyrészt rádöbbentünk, hogy milyen elképesztően sok időnk szabadul fel, ha a délutáni programok közül kiesik az idővonal görgetés, az Instagram story-k pöccintgetése, valamint a folyamatos Messenger és WhatsApp pittyegés. Másrészt sokan kétségbe estek, hogy mindeközben mi történik a vállalkozásuk Facebook oldalával, a folyamatban lévő kampányokkal, amikbe rengeteg időt, pénzt és energiát öltek. Lehetséges, hogy ez a nagyjából hat órás szünet csak a kezdet? Hol érem el a vásárlóimat, ha véglegesen beadja a kulcsot a platform?
Egyszerű és nagyszerű… Vagy mégse?
A leállás nem csak a Facebook tulajdonában lévő appokat érinthette, hanem azokat is, amelyek Facebook-azonosítást használnak. Ugyanis a legnépszerűbb appok ma már egy egyszerű Facebook regisztráció gombot megnyomva is elérhetők a felhasználók számára. Ugye milyen egyszerű? Viszont csak hogy egyetlen példát említsünk, a videójátékok rojongóit is váratlanul érte a hétfői történés, hiszen az Oculus VR-szemüvegek használatát is érintette a leállás. De egyéb játékok esetében is tapasztalhattak nehézségeket a Facebookkal összekapcsolt fiókok tulajdonosai.
Hogyan tovább?
Ugyan nem omlott össze a világ, és a Facebook tőzsdei árfolyamának zuhanása sem olyan hatalmas, amit még ne láttunk volna az utóbbi években, viszont érdemes elgondolkodni a történteken, és levonni a következtetéseket.
A Facebook-autentikáció mellett nem árt, ha használod a hagyományos e-mail címmel és jelszóval történő belépést is, ha valamilyen appot, weboldalt vagy programot használsz. Ezzel máris függetlenebb lettél, még ha nem is váltottad meg a világot.
Vállalkozóként sem szükséges hirtelen pánikba esni, és rögtön lekapcsolni az oldalt, teljesen elfelejteni a platformot, viszont nem árt, ha van egy B opciód, amit a háttérben szépen lassan építgethetsz.
Korábbi cikkünkben részletesen kifejtettük, hogy miért érdemes saját fejlesztésű mobil alkalmazást használnod a közösségépítéshez. Röviden összefoglalva:
- Megismerheted a közönségedet. Ha jól csinálod, rengeteg olyan adatot gyűjthetsz, amit a felhasználók szívesen megosztanak veled.
- Ezáltal személyre szabott ajánlatokat küldhetsz a meglévő vagy potenciális vásárlóidnak.
- A user generated content, vagyis a felhasználók által létrehozott tartalom teljesen új értelmet nyer.
- Gamifikáció és loyalty megközelítésből sem utolsó, hiszen rengeteg játékot, különféle hűségprogramokat hozhatsz létre. A lehetőségeknek csak a képzeleted szab határt. A hűségprogramokról bővebben itt olvashatsz.
- És végezetül: a te appod, a te várad. Ha saját közösségi média appod van, nem egy harmadik féltől függ az, hogy működik-e az appod, és nem mellesleg, nem mindent egyetlen lapra teszel fel. Természetesen nálad is előfordulhat szerverhiba, biztosan lesz majd app karbantartás, javítás vagy bármi hasonló, viszont ezek egy részére időben fel tudsz készülni, és tudod, hogyan kezeld a helyzetet. Vagyis képes vagy belelátni a folyamatokba, majd átlátható módon kommunikálni erről a felhasználók felé, akik nem érzik úgy, hogy a titkolózás zajlik a háttérben.
Bízunk benne, hogy egyelőre nem történik katasztrófa, és a következtetések levonása után megy tovább az élet, de már sokkal felkészültebben ér minket, ha hasonló szituációba csöppenünk.